Jak wzmocnić odporność u dziecka?

8 kwietnia 2021

Częste infekcje, nawracający katar i kaszel, regularne nieobecności z powodu choroby w żłobku, przedszkolu czy szkole – tak wygląda rzeczywistość wielu rodziców. Dlaczego dzieci tak często chorują? I co można zrobić, żeby zwiększyć ich odporność?

Każdy z nas codziennie styka się z ogromną liczbą wirusów i bakterii, które potencjalnie mogą wywołać u nas chorobę. Dlaczego ni jesteśmy więc zawsze chorzy? To zasługa naszego systemu odpornościowego, który skutecznie stawia odpór atakującym nas patogenom. Niestety, tak jak wszystkie inne układy naszego organizmu, także układ immunologiczny potrzebuje czasu, by dojrzeć i uzyskać pełną sprawność działania. To, dlatego im mniejsze dziecko, tym niższą ma odporność – najbardziej uważać trzeba na niemowlęta, jednak i przedszkolaki często chorują.

Czy jednak oznacza to, że pozostaje nam czekać aż dziecko urośnie i nabierze odporności? Na szczęście – nie! Jest wiele naturalnych sposobów, by wzmocnić odporność dziecka. Podpowiadamy, jak to zrobić.

Jak wzmocnić odporność: dieta

Mało kto wie, że sprawne działanie układu immunologicznego jest mocno powiązane z układem trawiennym, a konkretnie – z mikroflorą bakteryjną jelit. U dzieci jest ona dość słaba, dlatego ważne jest stosowanie takiej diety, by stymulować jej rozwój i wzmacniać ją. Dlatego w jadłospisie malucha jak najczęściej powinny pojawiać się produkty będące naturalnymi probiotykami – to przede wszystkim produkty pochodzące z fermentacji mleka, a więc kefir, jogurt oraz maślanka. Probiotykami są też kiszonki – poza typowymi dla naszej kuchni kiszonymi ogórkami czy kapustą warto poszukać innych przepisów, dziś fermentacja warzyw jest modna w kuchni i na pewno znajdziemy wiele inspiracji. Zastanawiając się, jak wzmocnić układ immunologiczny dziecka, powinniśmy pamiętać, że odporny organizm to zdrowy organizm, a więc dieta powinna być właściwie zbilansowana, by dostarczyć niezbędnych składników odżywczych. Jej bazę powinny stanowić warzywa, owoce oraz produkty pełnoziarniste. Warto sięgać po te, które mają działanie przeciwwirusowe i antybakteryjne: miód, czosnek, paprykę chilli i cebulę.

Jak wzmocnić odporność: hartowanie organizmu

Hartowanie to nic innego, jak przyzwyczajanie organizmu do zmiennych warunków cieplnych. Pierwszym elementem hartowania jest werandowanie noworodka, a następnie regularne spacery z dzieckiem bez względu na pogodę. Z czasem możemy włączyć naprzemienne natryski o różnej temperaturze. U nieco starszych dzieci hartowanie to też kąpiele w chłodnej wodzie w jeziorze, czy zimą – przebiegnięcie się boso po śniegu. Oczywiście potem suszymy się i ogrzewamy.

Jak wzmocnić odporność: zdrowy sen

Zauważyliście, że w okresie wzmożonej pracy, gdy zarywacie noce, błyskawicznie łapiecie infekcję? Brak snu znacząco osłabia organizm i obniża jego odporność. Dlatego tak ważne jest, żeby dzieci spały odpowiednio długo, a coraz częściej jest to problemem. Dlaczego? Nie brak maluchów, które mają grafik napięty niczym niejeden dorosły – przedszkole, zajęcia dodatkowe, sporo czasu na dojazdy samochodem. Efekt? Za mało czasu na sens. Fatalny wpływ na czas snu i jego jakość ma też czas spędzany przed ekranami. Dlatego należy dbać o to, by dziecko wysypiało się. Liczy się też jakość snu – w sypialni powinna panować niska temperatura i całkowita ciemność. Ważne jest też, żeby dobrze wywietrzyć pokój przed spaniem. A dwie godziny przed snem dziecko już nie powinno mieć kontaktu z ekranami.