Jakie witaminy wspomagają nasz układ odpornościowy?

19 czerwca 2021

O tym, że witaminy są niezbędna dla zdrowia, wiedzą wszyscy. Nie każdy wie jednak, które dokładnie witaminy są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu immunologicznego, a co za tym idzie – dla wysokiej odporności na choroby.


Układ immunologiczny należy do jednego z najbardziej skomplikowanych w naszym organizmie. Tworzą go różne tkanki, na przykład skóra jako bariera ochronna, czy błony śluzowe, a także komórki nazywane limfocytami, czy wreszcie – bakterie kolonizujące układ pokarmowy. Dla prawidłowego działania układu odpornościowego niezbędne są też witaminy. Nie bez powodu w czasie infekcji lekarze zalecają ich przyjmowanie. Które witaminy są najważniejsze dla naszej odporności?


Witaminy ma odporność

Tylko dobrze odżywiony organizm ma prawidłowo działający układ immunologiczny. Wymaga to dostarczenia wszystkich niezbędnych witamin. Szczególną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego odgrywają następujące witaminy:

  • Witamina A – jej niedobór znacząco zmniejsza odporność organizmu na choroby zakaźne
  • Witamina C – dzięki swoim właściwościom antyk=oksydacyjnym ma silne działanie przeciwzapalne
  • Witamina B1 (tiamina) – wpływa na białe krwinki
  • Witamina B6 (adermina) – wpływa na układ immunologiczny, gdyż bierze udział w produkcji przeciwciał
  • Witamina D – działa przeciwbakteryjnie i przeciwzapalnie
  • Witamina E – chroni błony komórkowe i wzmacnia odpowiedź immunologiczną

 

Jak dostarczyć organizmowi niezbędną ilość witamin?

Fundamentem w dbaniu o odporność jest właściwa dieta. Tylko dobrze zbilansowany jadłospis pozwoli nam na dostarczanie organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych. Jak go zaprojektować? Z pomocą pomoże nam piramida żywienia. Wynika z niej, że podstawę naszej diety powinny stanowić warzywa i owoce – każdego dnia powinniśmy ich zjadać przynajmniej pięć porcji, w tym dobrze, jeśli większość będą stanowiły warzywa. Owoce, choć pełne cennych witamin, jednocześnie mają też dużo cukru, więc ich nadmiar nie jest wskazany. Warzyw i owoce jako źródło witamin są bezkonkurencyjne. Należy jednak pamiętać, że najbardziej wartościowe są w postaci surowej. Dobrym sposobem na dostarczenie dużej ilości witamin są zielone koktajle – miksowanie owoców i warzyw pozwala zrobić pyszną i zdrową przekąskę. Bazą może być na przykład natka pietruszki, która zawiera najwięcej witaminy C spośród wszystkich warzyw. Także warzywa gotowane na parze są wartościowym elementem diety. 


Czy witaminy trzeba suplementować?

W każdej aptece, a coraz częściej także w drogeriach i supermarketach znajdziemy szeroki wybór dostępnych bez recepty preparatów witaminowych. To zarówno pojedyncze witaminy, jak i ich kompozycje, często z dodatkiem różnych minerałów. Różni je też forma podania: tabletki, kapsułki, syropy, oleje… Czy warto sięgać po takie preparaty, a jeśli tak – który wybrać?

Przede wszystkim należy pamiętać, że określenie suplement diety nie jest przypadkowe – informuje ono, że zadaniem preparatu jest suplementacja, czyli uzupełnienie diety w ważne składniki, a nie zastąpienie jej. W żadnym wypadku preparaty witaminowe nie mogą więc być traktowane jako zamienniki prawidłowej diety. Nie oznacza to jednak, że nie są potrzebne. Przede wszystkim nie zawsze udaje nam się realizować ideał właściwego żywienia, na przykład ze względu na tryb życia czy alergie pokarmowe. Wówczas suplementy pomogą uzupełnić niedobory. Należy też pamiętać, że niektórych witamin potrzebujemy naprawdę dużo i nie zawsze tyle dostarczymy z pożywieniem. Taką problematyczną witaminą jest na przykład witamina D. Żeby ją wytwarzać, potrzebujemy słońca. W dawkach większych, niż daje to polski klimat. Dlatego suplementacja witaminy D jest zlecana w sezonie jesienno – zimowym. Także witamina C warta jest suplementowania, jej zwiększone dawki pomagają chronić się przed infekcjami. 

Jaki preparat witaminowy sprawdzi się najlepiej? Przede wszystkim warto przeczytać dokładnie skład, znajdziemy w nim informacji o zawartości poszczególnych witamin, w tym o tym, ile dziennego zapotrzebowania pokrywa suplement diety. Dobrym pomysłem jest też szukanie witaminowych suplementów diety dla konkretnej grupy docelowej, na przykład dla kobiet w ciąży, dla dzieci czy dla sportowców. Jeśli znajdujemy się w takiej grupie, jest duża szansa, że w ten sposób kupimy preparat idealnie dopasowany do naszych potrzeb.