Odporność u dorosłego - jak o nią dbać?

13 maja 2021

Odporność u człowieka dorosłego nie wytwarza się „sama z siebie”. Zaczątki naszego układu immunologicznego powstają już w życiu płodowym, a system odpornościowy jest trenowany przez całe dzieciństwo poprzez kontakt z różnymi czynnikami. 


Aby móc cieszyć się odpornością i zdrowiem przez całe życie, warto wspomagać rozwój układu odpornościowego od najmłodszych lat. Jako dorośli wciąż jednak możemy usprawnić jego funkcjonowanie lub sobie zaszkodzić. Jak więc czynnie i skutecznie wspomagać własną odporność?

Jak sami możemy zwiększyć odporność?

Kilka uniwersalnych zasad pomoże nam poprawić stan zdrowia i znacząco zwiększyć odporność.
Kluczowa jest zdrowa dieta, gdyż centrum naszej odporności znajduje się w jelitach. Pożyteczna mikroflora bakteryjna wychwytuje toksyny, wspomaga metabolizm i przyswajanie potrzebnych składników pokarmowych. Warto jeść produkty nieprzetworzone, zboża z pełnego przemiału, owoce, warzywa, uzupełniane nabiałem, mięsem i rybami dobrej jakości. Jeżeli nie mamy przewlekłych dolegliwości układu pokarmowego lub alergii, najzdrowsza jest tzw. dieta śródziemnomorska, w której stosuje się świeże produkty i wysokojakościową oliwę. Pożyteczne są też produkty sfermentowane, jogurty, kiszonki, które dostarczają nam „dobrych” bakterii. Warto unikać używek i produktów wysoko przetworzonych, które spożywane w nadmiarze będą powodować dodatkowe problemy – kłopoty z krążeniem i podwyższony poziom cholesterolu.

Drugim ważnym czynnikiem jest odpowiedni styl życia – dbałość o stałe pory zasypiania, wietrzenie pomieszczeń, obcowanie z przyrodą, uprawianie sportów stosownie do swoich możliwości. W zwalczaniu stresów i napięć dnia powszedniego pomocna jest aktywność na świeżym powietrzu, otaczanie się gronem życzliwych osób i wygospodarowanie czasu na relaks oraz zamiłowania.

W zadbaniu o dobry stan zdrowia pomogą też badania profilaktyczne i kontrole stomatologiczne. Należy skutecznie diagnozować i leczyć wszelkie niepokojące dolegliwości, aby nie przeszły w stan przewlekły, obciążając tym samym nasz układ odpornościowy.

Leki i suplementy na odporność

Często, gdy jesteśmy przemęczeni, przepracowani, a nasza dieta nie jest zbyt urozmaicona, idziemy nieco na skróty i sięgamy po preparaty apteczne. Cokolwiek wybierzemy, warto zachować umiar co do ilości kupowanych i zażywanych preparatów. Należy pamiętać, że w ich zażywaniu należy robić przerwy, żeby nie „bombardować” bezustannie układu odpornościowego. Pożyteczne będzie uzupełnienie diety w dobrej jakości probiotyki, witaminy z grupy B i witaminę C. Kobiety powinny pamiętać o kontrolowaniu poziomu żelaza i regulowaniu go w razie potrzeby bądź dietą, bądź sprawdzonymi suplementami.

Naturalne sposoby zwiększenia odporności

Najlepszym źródłem łatwo przyswajalnych, potrzebnych składników jest na pierwszym miejscu żywność. Różnorodna, zdrowa dieta, bogata w warzywa, owoce, nienasycone kwasy tłuszczowe, pozwala zapobiegać infekcjom, a także poważniejszym chorobom cywilizacyjnym. Jeżeli odporność szwankuje, warto wzmacniać się sokami i syropami bogatymi w witaminę C – z malin, jeżyn, czarnego bzu. Dla osób zdrowych korzystne jest regularne spożywanie dobrego miodu. Amatorzy domowych przetworów mogą przygotowywać kiszonki, i to nie tylko te tradycyjne. Ogromną popularnością cieszą się teraz takie produkty jak kimchi (kiszonki z rozmaitych warzyw, pochodzące z kuchni koreańskiej) i kiszone cytrusy.
Inną witaminą niezwykle istotną dla naszej odporności jest witamina D3, którą w naszej strefie klimatycznej powinny uzupełniać także osoby dorosłe. Znajdziemy ją w pożytecznych olejach – m.in. z wiesiołka i lnu.