Powrót do szkoły - jak dbać o odporność dziecka?

8 października 2021

Jesień to wyjątkowy okres w roku. Po wakacyjnym przestoju tłumnie wracamy do swoich obowiązków i planujemy kolejne wyzwania na najbliższe miesiące. Wówczas do szkół i przedszkoli wracają także nasze dzieci, które każdego dnia mają kontakt z kilkudziesięcioma rówieśnikami i nauczycielami.  Jako, że jesień to także sezon grypowy, warto zadbać o odporność naszego dziecka.
 

Chrońmy nasze dzieci - także poza domem

Chyba każdy rodzic zdaje sobie sprawę, że nie da się upilnować dziecka przez całą dobę. Dzieci za nic mają sobie zasady higieny i czerpią z uroków dzieciństwa pełnymi garściami. Nie bez powodu utarło się powiedzenie, że dziecko brudne to dziecko szczęśliwe. Każdy rodzic chce jednak dla swojego  potomka jak najlepiej, a jego bezpieczeństwo jest dla nas kluczowe. Jeśli nasz syn lub córka są już w wieku szkolnym, wówczas przez kilka godzin dziennie mają oni kontakt z dziećmi, które mogą być chore lub które mogą przechodzić różnorakie infekcje.  Na szczęście, jeśli odpowiednio zadbamy o odporność dziecka, wówczas nie musimy się aż tak martwić, że podczas zwariowanej zabawy z rówieśnikami, szybko się pochoruje. Jak zadbać o odporność naszego dziecka?
 

Zdrowa dieta to podstawa!

Przede wszystkim musimy zadbać o to, aby w diecie naszego dziecka niczego nie brakowało. Chodzi tutaj nie tylko o wszelkiego rodzaju witaminy i minerały, ale także probiotyki. Już od blisko 115 lat wiadomo, że spożywanie bakterii fermentujących mleko zawartych w jogurtach i kefirach, korzystnie wpływa na nasz układ immunologiczny i trawienny. Odpowiednia ilość probiotyków w diecie zapobiega zakażeniom jelitowym, a także łagodzi objawy nietolerancji laktozy. Ponadto te dobroczynne bakterie zwiększają wchłanialność innych niezwykle ważnych dla naszego zdrowia mikro i makroelementów. 
 
Jak już wspomnieliśmy wcześniej, naturalnym źródłem probiotyków są mleczne napoje fermentowane, takie jak kwaśne mleko, kefir czy jogurt. Niestety wiele dzieci nie przepada za tego typu produktami. Co wówczas zrobić? Bakterie probiotyczne znajdziemy także w kiszonkach - zwłaszcza ogórkach i kapuście. Te dobroczynne drobnoustroje występują ponadto w bananach, ziemniakach, cebuli, czosnku czy szparagach. Nie bez przyczyny Światowa Organizacja Zdrowia zaleca każdego dnia przyjmowanie pięciu porcji warzyw lub owoców. 
 

Odpowiednia dawka ruchu i witaminy

Poza dietą warto także zwrócić uwagę na to, jaki tryb życia prowadzi nasze dziecko. Najgorsze co możemy zrobić to pozwolić, aby nasz syn lub córka po powrocie do domu siadali przed telewizorem i komputerem i tak spędzali całe popołudnia. Jeśli nasze dziecko nie przepada za grami zespołowymi, dobrym pomysłem będzie wspólne wyjście na spacer lub basen. Pamiętajmy wówczas oczywiście o dostosowaniu ubioru do pogody. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby suplementować dzieciom różnego rodzaju witaminy, probiotyki i minerały. Formę i dawkowanie najlepiej skonsultować z lekarzem lub farmaceutą. Na rynku istnieje cała masa produktów, które mają dobroczynny wpływ na organizm naszego dziecka - wystarczy po nie sięgnąć.