Czy powinniśmy jeść probiotyki profilaktycznie?

2 października 2021

Probiotyki to nic innego, jak wyselekcjonowane kultury bakteryjne, które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie. Wspierają pracę przewodu pokarmowego i układ immunologiczny. Już starożytni znachorzy dostrzegali pozytywny wpływ na zdrowie człowieka bakterii fermentujących mleko. Prawdziwy przełom nastąpił jednak na początku XX wieku, kiedy stosowanie probiotyków stało się powszechne. Jak zadbać  o nasze zdrowie naturalnymi metodami? Czy powinniśmy przyjmować probiotyki profilaktycznie?
 

Probiotyki - na każdą porę roku

Badania naukowe potwierdzają, że probiotykami możemy wspierać zdrowie naszego organizmu przez cały rok i nie istnieją żadne medyczne przeciwwskazania, aby stosować je profilaktycznie. Tematem tym powinny się szczególnie zainteresować osoby, które są narażone na różne infekcje w wyniku obniżonej odporności. Probiotyki występują naturalnie w pokarmach, ale mogą być one także przepisane przez lekarza prowadzącego. Mogą mieć one postać doustnych kapsułek i tabletek, kropli dla dzieci, saszetek, a nawet kapsułek dopochwowych. 
 

Naturalne występowanie probiotyków

Zwolennicy naturalnych terapii mogą śmiało sięgać także po zdrową żywność w celu suplementacji probiotyków. Bakterie probiotyczne występują m.in. w różnego rodzaju mlecznych napojach fermentowanych - jogurtach, kefirach czy kwaśnym mleku. Również osoby nie spożywające produktów odzwierzęcych mogą korzystać z dobroczynnych właściwości tych bakterii. Pożyteczne drobnoustroje znajdziemy w mleku sojowym, tofu, a także kiszonkach. W przypadku kiszonek, warto aby spożywać je na surowo, gdyż obróbka termiczna doprowadza do wyginięcia tych dobrych bakterii. 
 

Dobroczynny wpływ probiotyków na nasz organizm

Probiotyki doskonale wspierają pracę naszych jelit. Szczególnie są one polecane osobom zmagającym się z problemem zaparć. Ponadto wysoka zawartość tych drobnoustrojów w diecie zwiększa wchłanialność witamin i minerałów. Probiotyki są ważnym sprzymierzeńcem w walce z zespołem jelita drażliwego. Szacuje się, że na to schorzenie cierpi jedna na pięć osób. Objawia się ona częstymi bólami brzucha, wzdęciami, gazami, a także częstym oddawaniem moczu czy właśnie wspomnianymi wcześniej zaparciami. W tym przypadku najlepszym rozwiązaniem będzie zastosowanie probiotyków szczepu Lactobacillus plantarum 299V. Pamiętajmy, że jeśli zdecydujemy się na terapię probiotykami w formie kapsułek lub saszetek - warto skonsultować ten fakt z lekarzem. Wiadomo bowiem, że wszystko w nadmiarze może zaszkodzić. 
 
Jeśli czujemy się względnie zdrowi, a chcemy korzystać z dobroczynnych właściwości probiotyków, najlepiej stosować dietę bogatą w drobnoustroje. Można także skonsultować się z lokalnym farmaceutą w celu dobrania odpowiednich suplementów diety. Odpowiednia dawka probiotyków w połączeniu z aktywnością fizyczną może znacznie poprawić pracę naszego organizmu - zarówno w zakresie układu trawiennego, jak i odpornościowego. Warto zatem postawić na zdrowie i wspierać swoje ciało przez cały rok.