Jak probiotyki wpływają na zdrowie jelit?

20 października 2021

Nad dobroczynnym wpływem probiotyków na ludzki organizm pochylali się już starożytni znachorzy. Wówczas dotyczyło to głównie bakterii fermentujących mleko, jednak z biegiem lat okazało się, że te pożyteczne drobnoustroje znajdziemy także w wielu warzywach i owocach. Odpowiednia ilość probiotyków w diecie nie tylko wpływa na nasz układ immunologiczny, ale przede wszystkim na układ trawienny. Jak probiotyki wpływają na zdrowie jelit?
 
Lactobacillus: L. rhamnosus GG, L. acidophilus La-5 oraz Bifidobacterium: B. bifidum W23, B. lactis W51, Saccharomyces boulardii to probiotyki, które najkorzystniej wpływają na nasze jelita. Pomagają one odbudować naszą naturalną, wewnętrzną florę bakteryjną i chronią przed licznymi infekcjami. To właśnie dlatego te dobroczynne drobnoustroje znajdziemy w preparatach na biegunkę zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. 
 

Działanie probiotyków a zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego to przewlekła choroba przewodu pokarmowego, która według badań występuje nawet u co piątego człowieka na świecie. Zwykle choroba rozwija się w wieku 30-40 lat. Szacuje się, że w Polsce z tym schorzeniem zmaga się ok. 13% dorosłej populacji. Czym się objawia zespół jelita drażliwego? Zwykle są to gazy, wzdęcia, bóle brzucha, zaparcia, częste oddawanie moczu. U kobiet może mieć także wpływ na bolesne miesiączkowanie. Oczywiście, w przypadku każdego schorzenia najlepiej skonsultować sprawę z lekarzem, jednak probiotyki mogą być naszym ważnym sprzymierzeńcem w walce z chorobą.
 
Odpowiednia dawka probiotyków w diecie - zarówno przez wyroby medyczne jak i artykuły spożywcze - zwiększa pozytywną mikroflorę jelitową, a także zmniejsza ilość bakterii patogennych w organizmie. 
 

Probiotyki - gdzie je znaleźć?

Probiotyki możemy przyjmować w formie wyrobów medycznych w postaci tabletek, kapsułek, saszetek lub kropli. Należy je przyjmować zgodnie z zaleceniem lekarza lub ulotki dołączonej do opakowania - także przy antybiotykoterapii. Co ważne, probiotyki można przyjmować profilaktycznie - w celu obniżenia ryzyka infekcji jelitowych. Jeśli chcielibyśmy dostarczyć naszemu organizmowi odpowiednią dawkę naturalnych probiotyków - najlepiej sięgnąć po produkty mleczne, takie jak kefiry, jogurty czy maślanki. Ponadto dobroczynne drobnoustroje znajdziemy również w mleku sojowym, tofu oraz kiszonych warzywach i owocach - zwłaszcza w kapuście i ogórkach. Ważne, aby kiszonki spożywać na surowo, gdyż przy obróbce termicznej tracą one większość swoich zdrowotnych właściwości. 
 
Odpowiednia dawka probiotyków w diecie pomoże złagodzić uciążliwe objawy zespołu jelita drażliwego, a także zmniejszyć ryzyko występowania zarówno biegunek, jak i zaparć. Co ważne, probiotyki poprawiają także ogólną odporność naszego organizmu - nie tylko w przypadku infekcji jelitowych. Te dobroczynne drobnoustroje stosuje się także w leczeniu i zapobieganiu alergii pokarmowych czy próchnicy zębów.