Wszystko co musisz wiedzieć o naturalnych probiotykach

26 października 2021

Suplementacja probiotyków w codziennej diecie może przynieść wiele pożytku dla naszego zdrowia. Specjaliści ze Światowej Organizacji Zdrowia nazywają nimi żywe drobnoustroje, które dobroczynnie wpływają na działanie naszego układu trawiennego i odpornościowego. Na szczęście dostępne w sklepach pożywienie jest w stanie zapewnić nam ich odpowiednią dawkę, dzięki czemu, jeśli nie mamy ku temu odpowiednich wskazań medycznych - możemy zrezygnować ze stosowania wyrobów aptecznych. 
 

Probiotyki - na co pomagają?

W zależności od dobranego szczepu, probiotyki mogą wspomóc osoby w walce z takimi schorzeniami jak biegunka, zaparcia, zespół jelita drażliwego. Są one także pomocne przy infekcjach górnych dróg oddechowych, atopowym zapaleniu skóry, a nawet infekcjach intymnych i dróg moczowych. W takich przypadkach dobrze jest skonsultować przyjmowanie probiotyków z lekarzem specjalistą. Naturalne probiotyki, które znajdziemy w pożywieniu nadają się natomiast idealnie dla działań profilaktycznych. Naturalne probiotyki mogą także pomóc w przywróceniu naturalnej flory bakteryjnej w naszym organizmie w przypadku antybiotykoterapii, choroby lub w związku z nieprawidłowym odżywianiem.
 
Odpowiednia dawka probiotyków w diecie wspiera organizm przy wchłanianiu witamin i minerałów, dzięki czemu obniżamy ryzyko osłabienia organizmu. Suplementacja bakterii probiotycznych w połączeniu ze zdrową, zrównoważoną dietą, aktywnością fizyczną i regularnymi badaniami może uchronić nas przed wieloma schorzeniami. 
 

Naturalne bakterie probiotyczne - gdzie występują?

Najlepszym źródłem tych dobroczynnych drobnoustrojów są produkty mleczne, zawierające w swoim składzie bakterie kwasu mlekowego. Są to różnego rodzaju kefiry, maślanki, jogurty, a także kwaśne mleko. Jeśli chodzi o polską kuchnię, to produkty mleczne swobodnie możemy zastąpić kiszonkami - zwłaszcza ogórkami i kapustą. Dobrym pomysłem jest spożywanie tych produktów, jako surówki do obiadu. Ważne, aby nie poddawać kiszonek obróbce termicznej, gdyż tracą wówczas one swoje zdrowotne właściwości. Co jednak w przypadku, gdy stosujemy dietę wegańską lecz nie przepadamy za kiszonkami? Nic straconego! Badania potwierdzają, że bakterie probiotyczne znajdują się także w tofu, mleku sojowym, a także licznych warzywach - nawet w ziemniakach. Znajdziemy je także w bananach, czosnku czy cebuli. 
 
Naturalne probiotyki możemy przyjmować profilaktycznie. Zmniejszamy wówczas ryzyko wystąpienia grypy żołądkowej lub innych drobnych infekcji. Pomagamy także naszemu organizmowi hamować rozwój patogennych mikroorganizmów. Probiotyki pomagają także łagodzić objawy nietolerancji laktozy i wspierają produkcję naturalnych przeciwciał. Niewielka zmiana nawyków żywieniowych może mieć zatem ogromny, pozytywny wpływ na nasze zdrowie. w przypadku ścisłej diety - nie wahaj się korzystać z wyrobów medycznych dostępnych w aptekach. Wszelkie dodatkowe pytania warto skonsultować także z lekarzem lub farmaceutą.