Probiotyki a wzdęcia - jakie probiotyki na wzdęcia stosować?

25 sierpnia 2021

Wzdęcia to bardzo kłopotliwy problem. Uciążliwe uczucie ciężkości w brzuchu, niejednokrotnie towarzyszące temu gromadzenie się gazów i wyraźna wypukłość po posiłku bywają mocno krępujące. Jak rozwiązać problem ze wzdęciami? Pomóc mogą probiotyki.

Czym są wzdęcia? Jest to problem trawienny. Pojawia się, gdy w jelitach następuje nagromadzenie gazów. Najczęściej brzuch staje się wówczas wyraźnie wypukły, jego obwód znacząco się zwiększa. Towarzyszyć temu może krępująca przypadłość, jaką jest oddawanie gazów. Także wyraźnie większy obwód brzucha bywa uważany za kwestie wstydliwą – brzuch wyraźnie odznacza się pod ubraniem, nawet u osób szczupłych. Co powoduje wzdęcia? Przyczyny gromadzenia gazów mogą być różne. Jeśli zdarza się to sporadycznie, prawdopodobnie jest efektem przejedzenia lub zjedzenia zbyt ciężkostrawnego posiłku. Jeśli jednak wzdęcia pojawiają się regularnie, a do tego pojawiają się takie objawy, jak bóle brzucha, naprzemienne biegunki i zaparcia oraz refluks, prawdopodobnie podłożem tych dolegliwości jest zaburzona mikroflora bakteryjna jelit.

Czym jest mikroflora bakteryjna jelit?

Mało kto wie, że w organizmie człowieka jest więcej komórek bakterii niż…naszych własnych. Jednymi z najważniejszych są bakterie, które kolonizują nasz układ pokarmowy, głownie jelita. Są to przede wszystkim różne szczepy bakterii kwasu mlekowego. Ich znaczeni dla prawidłowego funkcjonowania organizmu jest ogromne! Nieprzypadkowo coraz częściej o jelitach mówi się, że są „drugim mózgiem” naszego organizmu. Bakterie jelitowe nie tylko warunkują prawidłowy przebieg procesów trawienia, ale mają też ogromny wpływ na to, jak funkcjonuje nasz układ immunologiczny. Dobrze rozwinięta flora bakteryjna w jelitach ma tez korzystny wpływ na samopoczucie, zmniejsza liczbę epizodów obniżonego samopoczucia, poprawia też odporność na stres. 

Jak wzmocnić mikroflorę bakteryjną jelit?

Nieprzypadkowo mówi się „jesteś tym, co jesz”. W przypadku mikroflory bakteryjnej w naszym układzie pokarmowym, dobrze zbilansowana dieta jest kluczowa. Nie musimy tworzyć specjalnego jadłospisu, wystarczy kierować się zasadami piramidy żywieniowej: jeść produkty mało przetworzone, stawiać na kasze, produkty pełnoziarniste, a także świeże warzywa i owoc. Aby wzmocnić florę bakteryjną, powinniśmy też jak najczęściej sięgać po tzw. naturalne probiotyki, to znaczy produkty, które zawierają szczepy żywych bakterii. Są to przede wszystkim produkty fermentacji mleka, takie jak kefir, maślanka czy jogurt naturalny. Bogatym źródłem probiotyków są też wszelkiego rodzaju kiszonki. Jednak naturalne probiotyki nie zawsze wystarczą, by wzmocnić mikroflorę bakteryjną. Wówczas, jeśli cierpimy na wzdęcia, warto wprowadzić preparaty z probiotykami.

Jakie probiotyki wybrać na wzdęcia? Warto sięgnąć po takie, które zawierają jak najwięcej bakterii – informację o składzie znajdziemy zawsze na opakowaniu. Najlepiej, jeśli w preparacie znajduje się kilka różnych szczepów bakterii. Warto bowiem wiedzieć, że nasza mikroflora bakteryjna jest bardzo zróżnicowana. Dodatkowo przyswajalność probiotyków w dużej mierze zależy od danego organizmu – u jednej osoby podane szczepy błyskawicznie kolonizują układ pokarmowy, u innej – proces ten przebiega powoli i większość bakterii nie pozostaje w układzie pokarmowym. Sięgając po probiotyk z różnymi rodzajami bakterii, zwiększamy szansę na to, że któryś ze szczepów dobrze zgra się z potrzebami naszego organizmu i szybko skolonizuje jelita.