Jak przyjmować probiotyki?

2 kwietnia 2021

Probiotyki, często też nazywane „dobrymi bakteriami”, to suplementy lub leki, w których składzie znajdują się żywe bakterie lub drożdże. Mają one korzystne działanie na układ pokarmowy.

Bakterie probiotyczne, dobroczynne dla flory naszych jelit, możemy znaleźć w różnych produktach spożywczych, kiszonkach, jogurtach i kefirach. Czasami jednak nasze jelita potrzebują dodatkowej dawki tych mikroorganizmów, aby lepiej funkcjonować. Wtedy na pomoc przychodzą nam środki spożywcze i apteczne z probiotykami. Kiedy i jak należy je przyjmować?

Czym są probiotyki?

Bakterie probiotyczne, które znajdują się produktach spożywczych lub specjalnych preparatach, pełnią rolę swoistego parasola, który osłania nabłonek jelit przed szkodliwymi czynnikami – toksynami, wirusami i bakteriami chorobotwórczymi. Dzięki ich obecności jelita pracują prawidłowo i wychwytują dużą część szkodliwych drobnoustrojów.

Bakterie, które w największym stopniu kolonizują zdrowe jelita, to np.  Lactobacillus acidophilus i Lactobacillus rhamnosus, zapobiegające biegunkom i poprawiające odporność. Stąd też najczęściej znajdują się w składzie większości preparatów probiotycznych. W sprzedaży są też synbiotyki – preparaty zawierające probiotyk i tzw. prebiotyk – substancję stymulującą wzrost prawidłowej mikroflory jelitowej.

Jak należy przyjmować probiotyki?

Sposób przyjmowania probiotyku zależy oczywiście od rodzaju problemu, z którym mają one za zadanie walczyć, np. w trakcie biegunki ważna jest częstotliwość przyjmowania oraz dodatkowe uzupełnianie diety tymi środkami przez co najmniej 2 tygodnie. Podczas antybiotykoterapii przyjmuje się probiotyk średnio w 2 godziny po wzięciu leku, aby odnowić zniszczoną florę bakteryjną. Jeżeli mamy wątpliwości, jak przyjmować probiotyki, należy zapytać lekarza lub farmaceuty. Informacje na temat sposobu przyjmowania są też zawarte w ulotce produktu – są np. probiotyki, które przyjmujemy w trakcie posiłku, a są i takie, które bierzemy w 2 godziny po jedzeniu.

Sposób przyjmowania probiotyku zależy też od jego postaci – probiotyki w postaci kropli możemy często zmieszać z pożywieniem lub mlekiem (sprawdza się to szczególnie u malutkich dzieci. Kapsułki połykamy według wskazań na ulotce, popijając chłodną wodą. Taka sama woda powinna być stosowana do rozpuszczenia preparatu w saszetkach – zbyt ciepła zabije dobroczynne bakterie.

Kiedy warto brać probiotyki?

Możemy zapewnić sobie dostęp do naturalnych bakterii probiotycznych, które znajdują się w kiszonych przetworach, jogurtach i kefirach. Należy jednak wybierać kiszonki sporządzane naturalnymi metodami, a nie takie, w których fermentacja jest przyspieszana np. za pomocą dodatku kwasu mlekowego. To samo dotyczy jogurtów i kefirów, nie wszystkie z nich zawierają żywe kultury bakterii i duża część jest po prostu nieco zdrowszymi, i mniej kalorycznymi deserami.

Jeżeli więc nasz sposób odżywiania się nie jest idealnie zdrowy i zbilansowany, jeżeli jemy gotowe, wysoko przetworzone produkty i pijemy napoje z kofeiną lub o dużej zawartości cukru – zawsze warto brać probiotyki. Jednak warto zadbać o to, żeby były z dobrego źródła jak na przykład probiotyki firmy BioGaia.

Po probiotyki sięgamy też, kiedy mamy problemy z pracą jelit. Uzupełniają one mikroflorę zubożoną np. w wyniku biegunki, wymiotów lub gorączki. Są stosowane jako osłona przy leczeniu antybiotykami. Wspomagają leczenie zespołu jelita drażliwego, biegunek, zaparć i chorób zapalnych jelit.

Uzupełnianie codziennej diety o probiotyki jest bardzo korzystne zarówno dla osób zdrowych, jak i cierpiących na schorzenia jelit, dzieci i dorosłych.