Jakie probiotyki stosować przed podróżą?

10 lipca 2021

Latem, kiedy nadchodzą piękne, upalne dni, a wraz z nimi wakacje, zaczynamy planować bliższe i dalsze podróże. Przygotowujemy się do nich organizacyjnie, kupujemy potrzebne rzeczy, zbieramy pożyteczne informacje na temat noclegów, kuchni, atrakcji i ciekawych miejsc. Nie powinniśmy jednak zapominać o własnym zdrowiu.

Dobre przygotowanie się na wakacyjny wyjazd to także zadbanie o swój stan zdrowia, zaopatrzenie się w niezbędne leki  i profilaktyka możliwych problemów. Jednym z nich są zaburzenia mikroflory jelitowej spowodowane wyjazdami do cieplejszych krajów, odmienną kuchnią, a często i innymi standardami higieny. Jak zapobiegać problemom jelitowym na wyjeździe, jakie probiotyki stosować przed podróżą?


Czym jest biegunka podróżnych...

Jest to dolegliwość, która szczególnie często występuje podczas podróży do krajów położonych w strefie tropikalnej i subtropikalnej. Występują w nich zupełnie inne drobnoustroje niż te, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Kontakt z nimi wywołuje dolegliwości jelitowe, na tyle silne, że nie możemy korzystać z atrakcji pobytu, a czasem nawet trafiamy do szpitala w wyniku odwodnienia. W wielu ciepłych krajach ogólny poziom higieny jest sporo niższy niż w Europie, co zwiększa ryzyko zakażenia i silnych dolegliwości jelitowych.
Z tego powodu, szykując się na wakacje, warto zabrać ze sobą apteczkę, a a niej sprawdzone i pożyteczne produkty, dzięki którym mamy szansę zapobiec tego typu problemom.

 

… i jak jej uniknąć?

W czasie wyjazdu najważniejszą sprawą jest zachowanie higieny. Pamiętamy o myciu rąk, pijemy tylko butelkowaną lub przegotowaną wodę, spożywamy świeże posiłki, przyrządzane w higienicznych warunkach. Przed wyjazdem z kolei należy przygotować apteczkę, a w niej podstawowe środki na różne typowe dolegliwości.
Dodatkową, bardzo skuteczną metodą zapobiegania biegunce podróżnych będzie też przyjmowanie probiotyku, które należy rozpocząć mniej więcej na tydzień przed wyjazdem.


Jakie probiotyki stosować?

Probiotyki powinno zacząć się przyjmować już na co najmniej kilka dni przed wyjazdem, żeby wzmocnić mikroflorę jelitową i umożliwić jej walkę z nieznanymi drobnoustrojami, które żyją zwłaszcza w cieplejszym klimacie. Jest to profilaktyka tzw. biegunki podróżnych czy bardziej malowniczo, „zemsty faraona”. 
Probiotyki powinno się przyjmować na pusty żołądek, ponieważ wtedy enzymy trawienne i kwas solny nie są zbyt aktywne i nie zagrażają bakteriom probiotycznym. Dzięki temu już po upływie 30 minut większość bakterii dociera do jelit. Z tego samego względu dobrym momentem na przyjmowanie probiotyku będzie też późny wieczór. 
Jeśli przyjmujemy probiotyk z posiłkami, to nie powinny one zawierać za dużo tłuszczu i białek, ponieważ te powodują wydzielanie dużej ilości soku żołądkowego i dużych ilości enzymów trawiennych, które mogą szkodzić bakteriom probiotycznym i zmniejszać ich ilość. Najmniej korzystne jest przyjmowanie probiotyków w jakiś czas po posiłku.
Jakiekolwiek probiotyki postanowimy przyjmować – powinny zawierać szczep Lactobacillus rhamnosus, który oddziałuje dobroczynnie na wszelkie dolegliwości jelitowe. Bardzo korzystne działanie wykazują też probiotyki złożone z wielu szczepów, czyli złożone z kilku rodzajów dobroczynnych bakterii. Ich oddziaływanie jest silniejsze i bardziej wszechstronne. Niezależnie od rodzaju przyjmowanych probiotyków, pamiętajmy o najbardziej korzystnym schemacie ich przyjmowania. Rozpoczynamy na tydzień przed wyjazdem i w miarę możliwości kontynuujemy suplementację przez cały wyjazd. Powinno pozwolić to nam uchronić się przed poważniejszymi dolegliwościami.