Dlaczego warto jeść sezonowe owoce i warzywa?

14 października 2021

Choć widok szklarniowych warzyw i owoców o każdej porze roku nie robi już na nas żadnego wrażenia, to coraz częściej dietetycy zwracają uwagę, aby w miarę możliwości wybierać sezonowe i lokalne warzywa i owoce. Żywność wyhodowana w naturalnych warunkach, bez użycia chemii, konserwantów i innych wspomagaczy ma nieporównywalnie większą wartość dla naszego organizmu niż paczkowane produkty z kilkumiesięczną datą przydatności. 
 

Zalety sezonowych warzyw i owoców w codziennej diecie

Lokalne i sezonowe produkty spożywcze wykazują najwyższą zawartość składników odżywczych, witamin i minerałów. Jest to zdrowy wybór dla całej rodziny. Co ważne, sezonowe warzywa i owoce to także ogromne bogactwo smaków. W związku z tym, że większość dietetyków zaleca dziennie co najmniej pięć porcji warzyw i owoców, warto szukać możliwie jak największej różnorodności odżywczej. Różnorodna dieta sprawia, że nie tylko czujemy się lepiej, ale także wyglądamy zdrowiej i młodziej. Korzystając z sezonowych produktów możemy obniżyć ilość mięsa w diecie, co szczególnie dobrze wpływa na nasz układ trawienny i krwionośny. 
 
Rozmawiając o sezonowych warzywach i owocach, nie sposób zapomnieć o ekologii. Wybierając produkty z lokalnych i sezonowych dostaw zmniejszamy ślad węglowy oraz zużycie wody. Ponadto wspieramy rodzimą gospodarkę, co ma wpływ na rozwój zrównoważonego rolnictwa w Polsce. Oczywiście nie znaczy to, że musimy rezygnować z cytrusów czy egzotycznych przysmaków. Jeśli nie istnieje naturalny, sezonowy odpowiednik danego produktu - śmiało sięgajmy po to co smaczne i zdrowe.
 

Co jeść o danej porze roku?

Wielu Polaków z utęsknieniem czeka na wiosnę i pojawienie się pierwszych nowalijek. W tym sezonie najlepiej wybierać truskawki, natkę pietruszki, sałatkę, bób, rzodkiewkę, młodą kapustę czy botwinkę. Letnie miesiące z kolei bardziej sprzyjają owocom - maliny, porzeczki, agrest, borówki, czereśnie - to wszystko jest na wyciągnięcie ręki. Z warzyw warto postawić wówczas na fasolkę szparagową, kalafior, paprykę, ogórek  lub szpinak. Wraz z nadejściem jesieni, warto postawić na jabłka, dynie, cukinie, czosnek czy żurawinę. Z nieco bardziej egzotycznych owoców - śmiało możemy sięgać wówczas po mango lub granat. Zimą ze względu na nasz klimat - musimy postawić głównie na importowane produkty. Mandarynki, banany czy pomarańcze są wówczas najtańsze i najsmaczniejsze. Z krajowych warzyw możemy sięgać po marchew, pietruszkę czy rzepę. 
 
Wszystkie te produkty będą stanowiły doskonałą podstawę naszej diety. Jeśli dodamy do tego odpowiednie pieczywo, drób z ekologicznego chowu czy nabiał bogaty w probiotyki - wówczas nasz organizm podziękuje nam za to odpłacając się zdrowiem i witalnością. Hipokrates, ojciec medycyny, mawiał, że należy traktować pożywienie jak lekarstwo. Mimo upływu lat, jest to nadal aktualne. Odpowiednia dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną i profilaktyką - może nas uchronić przed wieloma chorobami.