Co to jest mikroflora jelitowa? - zaburzenia flory bakteryjnej

20 lipca 2021

Nie zawsze uświadamiamy to sobie w pełni, ale żyjemy otoczeni przez pożyteczne i szkodliwe drobnoustroje. Rozmaite mikroorganizmy zasiedlają naszą skórę, błony śluzowe, a także wnętrze naszego organizmu, w tym jelita.

Flora bakteryjna jelit kształtuje się już od narodzenia i ma za zadanie podtrzymywać odporność człowieka. Jej prawidłowy skład jest swoistą przepustką do zdrowia, w danym momencie i w przyszłości, a także unikania wielu poważnych chorób przewlekłych, np. alergii, schorzeń autoimmunologicznych, a nawet cukrzycy. Jak dbać o prawidłową florę jelitową, jak unikać jej zaburzeń?

 

Dobre i złe bakterie – jak powstaje mikroflora

Mikroflora jelitowa zaczyna tworzyć się już w momencie narodzin człowieka – podczas porodu naturalnego dziecko przyswaja mikroflorę dróg rodnych swojej matki, a zaraz później, będąc karmione piersią, przyjmuje pierwsze pożyteczne bakterie probiotyczne. Skład mikroflory zmienia się razem z wiekiem, zawsze jednak jego prawidłowe proporcje odpowiadają potrzebom obrony organizmu na danym etapie rozwojowym. Dopóki bakterie jelitowe pozostają w równowadze, pracują na naszą korzyść – pomagają unikać infekcji oraz odpowiadają za dobrostan układu pokarmowego, w tym prawidłowe trawienie i brak uciążliwych oraz krępujących zakłóceń jego pracy. Utrzymanie prawidłowej mikroflory jelitowej możemy i powinniśmy wspomagać przez całe życie, za pomocą właściwych nawyków dietetycznych oraz dostarczania organizmowi pokarmów bogatych w bakterie probiotyczne.

 

Mikroflora jelitowa – tarcza odpornościowa organizmu

Prawidłowa mikroflora jelitowa ma za zadanie wychwytywać z organizmu „złe” drobnoustroje i toksyny oraz unieszkodliwiać je, służy nam więc faktycznie jak prawdziwa tarcza ochronna. „Dobre” bakterie otulają powierzchnię kosmków jelitowych i absorbują szkodliwe substancje, uniemożliwiając im skolonizowanie jelit, przenikanie przez śluzówkę jelita i dalsze atakowanie organizmu.
Mikroflora jelitowa nie tylko zapobiega infekcjom oraz zwalcza je. Bierze też udział w trawieniu, sprzyja produkcji witaminy K, biotyny i kwasu foliowego oraz wspomaga przyswajanie magnezu, wapnia i żelaza. Jak widać, jeżeli nie jest prawidłowa, jej zakłócenia będą wpływać na stan zdrowia całego organizmu. A jest o co dbać – same bakterie jelitowe stanowią ok. 2 kg naszej wagi!

 

Zaburzenia flory jelitowej – jak im zapobiegać?

Przede wszystkim należy zwracać uwagę na stan własnego organizmu -wszelkie wzmożone stany odbijania, uczucia przepełnienia, zmiany rytmu wypróżnień, czy ogólne poczucie dyskomfortu w jamie brzusznej, mogą świadczyć właśnie o zaburzeniach składu flory jelitowej.  
Zakłócenia równowagi mikroflory bardzo łatwo powstają w wyniku nieprawidłowej diety, opartej na wysoko przetworzonych półproduktach, bogatej w kofeinę, a ubogiej w pożyteczne substancje. Aby zadbać o właściwy skład mikroflory należy więc sięgać po produkty jak najmniej przetworzone, zawierające odpowiednie ilości błonnika pokarmowego, urozmaicone, bogate w bakterie probiotyczne. Podstawą prawidłowej diety powinny być więc węglowodany złożone – ziarna z grubego przemiału, tłuszcze roślinne wysokiej jakości, owoce, warzywa, dobry nabiał, chude mięsa i ryby, a także produkty sfermentowane (kefiry, kiszonki).
Jeżeli mikroflora jelitowa zostanie zubożona np. w wyniku leczenia antybiotykami, infekcji z gorączką lub zatrucia pokarmowego, należy zadbać o jej suplementację, już w czasie infekcji, a także przez co najmniej dwa tygodnie od jej zakończenia. Warto sięgać wówczas po suplementy o sprawdzonym składzie, mające udokumentowane działanie terapeutyczne.