Jakie witaminy stosować u dzieci w wieku szkolnym?

13 czerwca 2021

Witaminy są niezbędne dla prawidłowego rozwoju dziecka i jego zdrowia. Dlatego wielu rodziców zadaje sobie pytanie, które z nich są najistotniejsze, a także – czy należy je suplementować. Przyjrzyjmy się kwestii witamin u dzieci w wieku szkolnym.


Dzieci w wieku szkolnym znajdują się w fazie szybkiego wzrostu i rozwoju. Ich ciała zmieniają się, to czas, gdy rozwijają się też narządy wewnętrzne. Bardzo dużo wysiłku kosztuje je też rozwój zdolności poznawczych i nauka. Słowem – organizm dziecka w wieku szkolnym jest jak rozpędzony samochód, który potrzebuje bardzo dużo paliwa, żeby utrzymać to tempo i sprawnie dojechać do celu, jakim jest dorosłość. 


Jakich witamin potrzebuje dziecko w wieku szkolnym?

W okresie intensywnego rozwój dziecko potrzebuje przede wszystkim następujących witamin: 

  • Biotyna – bierze udział w tworzeniu kwasów tłuszczowych i glukozy, ma wpływ na proces krzepnięcia krwi
  • kwas pantotenowy witamina PP – bez niej nie funkcjonuje prawidłowo układ nerwowy, witamina ta jest też niezbędna do tworzenia czerwonych ciałek
  • ryboflawina (wit. B2) – ma ogromny wpływ na prawidłowe widzenie oraz działanie przeciwzapalne
  • tiamina (wit. B1) – wspiera prawidłowe działanie układu nerwowego
  • witamina A – ma duży wpływ na działanie układu immunologicznego
  •  witamina B6 – wpiera prace serca i mięśni, poprawia odporność
  • witamina B12 – warunkuje prawidłową pracę mięśni, pomaga być aktywnym fizycznie i umysłowo, wspiera procesy regeneracyjne i pomaga niwelować uczucie zmęczenia, jest ważna dla koncentracji
  • witamina C – Jest przeciwutleniaczem, działa przeciwzapalnie, poprawia procesy immunologiczne
  •  witamina D – jest kluczowa dla budowy zdrowego i mocnego kośćca, bo stymuluje wchłanianie wapnia.

Oprócz wyżej wymienionych witamin, dzieci w wieku szkolnym potrzebują też wielu innych składników mineralnych, takich jak wapń, potas, cynk czy selen.


Jak dostarczyć witamin?

Najlepszym źródłem witamin jest… oczywiście jedzenie. To prawidłowo zbilansowana dieta gwarantuje, że organizm dziecka będzie dobrze się rozwijał. Aby nie doszło do niedoborów witamin, w jadłospisie dziecka powinno znajdować się pięć porcji warzyw i owoców dziennie, przy czym przewagę powinny mieć warzywa, bo owoce poza cennymi składnikami zawierają też sporo cukrów. Najlepiej, jeśli warzywa i owoce są mało przetworzone, na przykład surowe, lub krótko przygotowane na parze. Oczywiście warto też do diety włączać zupy czy duszone warzywa. Im bardziej różnorodny jadłospis, tym lepiej.

 

Czy trzeba suplementować witaminy u dzieci w wieku szkolnym?

Wielu rodziców zastanawia się, czy witaminy w tabletkach lub syropie to dobry pomysł dla ich dziecka. Jak już wspomnieliśmy, fundamentem jest dieta. Jednak nie zawsze uda się z jedzeniem dostarczyć wszelkich niezbędnych składników. Są dzieci, które zmagają się z wybiórczością pokarmową i niechętnie sięgają po różnorodne posiłki. Dodatkowo może się zdarzyć, że dziecko i tak ma niedobory, mimo że jego dieta jest dobrze zaprojektowana. Dlaczego tak się dzieje? Niektóre witaminy i minerały są szczególnie trudno wchłanialne i ich niedobory są często spotykane. Tak jest na przykład z witaminą C, którą warto suplementować, szczególnie w sezonie, gdy jest duże ryzyko infekcji. Problematyczna jest też witamina D, która jest wytwarzana w naszym organizmie pod wpływem słońca. W naszym klimacie sezon jesienno – zimowy ma za mało słonecznych dni i suplementowanie tej witaminy jest niezbędne.


Jakie witaminy wybrać dla dziecka w wieku szkolnym?

Szukając suplementów diety z witaminami dla dzieci, warto zwrócić uwagę na preparaty dedykowane dla tej grupy wiekowej. Zawierają one dobrze zaprojektowaną kompozycję witamin i minerałów, która najlepiej odpowiada na potrzeby rosnącego organizmu. Co ważne, witaminy dla dzieci często mają postać, która ułatwia ich przyjmowanie. Poza standardowymi tabletkami, z jakimi dzieci nie zawsze sobie radzą, znajdziemy syropy czy tabletki do ssania, a nawet witaminy dla dzieci w postaci kolorowych żelków. Dzięki temu przyjmowanie witamin nie będzie tylko przykrym obowiązkiem, co sprzyja wyrobieniu prawidłowych nawyków na przyszłość.